Απάντηση ΥΕΘΑ κ. Πάνου Παναγιωτόπουλου σε ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου (υπ. Αριθμ. 306/23-7-2012) με θέμα «Βαθμολογική εξέλιξη Εθελοντών Μακράς Θητείας (ΕΜΘ)» (7 Αυγούστου 2012)



Σε απάντηση της σχετικής ερώτησης που κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Νικήτας Κακλαμάνης με θέμα την «Βαθμολογική εξέλιξη Εθελοντών Μακράς Θητείας (ΕΜΘ)» σας γνωρίζω, σύμφωνα με τα στοιχεία που τέθηκαν υπόψη μου, τα ακόλουθα:

Οι ΕΜΘ είναι μία αυτοτελής κατηγορία στρατιωτικού προσωπικού και αποτελεί τη συνέχεια του θεσμού των Εθελοντών Πενταετούς Υποχρέωσης (ΕΠΥ), ο οποίος συστήθηκε για τη συμπλήρωση του υπολειπόμενου αριθμού στρατευμένων θητείας οπλιτών, λόγω του δημογραφικού προβλήματος που αντιμετωπίζει η χώρα τα τελευταία χρόνια και το οποίο έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία σοβαρών ελλείψεων στελέχωσης των μονάδων. Οι Εθελόντριες και οι Εθελοντές  Μακράς Θητείας είναι δύο ξεχωριστές κατηγορίες στρατιωτικών που έχουν προσληφθεί στις Ένοπλες δυνάμεις με διαφορετικό νομοθετικό πλαίσιο (ΝΔ 445/74, Ν.705/77 για τις Εθελόντριες και Ν.1513/1985, Ν.1848/1989, ΠΔ21/1991, Ν.3883/2010 για τους ΕΜΘ).

Η Υπηρεσία σχετικά με την εξέλιξη των ΕΜΘ, (προαγωγές, τήρηση ξεχωριστών επετηρίδων, εφαρμογή της αρχαιότητας κ.α.) τηρεί επακριβώς την υφιστάμενη νομοθεσία, σύμφωνα με την οποία προσλήφθηκαν τα υπόψη στελέχη στο Στράτευμα και πιο συγκεκριμένα:

(1)  Με το άρθρο 13§4 του Ν.1848/1989 και το άρθρο 5§1 του ΠΔ 21/1991, μετά τη λήξη της πενταετούς υποχρέωσης τους οι ΕΠΥ που επιθυμούν να παραμείνουν στο Στρατό, εντάσσονται στο θεσμό των ΕΜΘ μέχρι τη συμπλήρωση 35 ετών συντάξιμης υπηρεσίας και εξελίσσονται βαθμολογικά μέχρι το βαθμό του Ανθυπασπιστή, μισθολογικά δε εξομοιώνονται με τους μονίμους ομοιοβάθμους τους, μέχρι το βαθμό του Λοχαγού. Η υπόψη κατηγορία στρατιωτικών εντάσσεται σε ξεχωριστούς πίνακες αρχαιότητος (επετηρίδες). Από το προαναφερόμενο νομοθετικό πλαίσιο προκύπτει ότι στον  θεσμό των ΕΜΘ δεν συμπεριλαμβάνονται οι εθελόντριες του Ν.705/77.

(2)  Οι προερχόμενοι Υπαξιωματικοί του Ν.705/77, είναι υπαξιωματικοί γυναίκες, οι οποίες σύμφωνα με τις συνδυασμένες διατάξεις του άρθρου 3 του Ν.705/77 και του άρθρου 12 και 46 του Ν. 445/74, κατατάχθηκαν  ως  εθελόντριες και μετά τη λήξη της πενταετούς υποχρέωσή τους, με αίτησή τους, παρέμειναν στις Ένοπλες Δυνάμεις με το βαθμό που έφεραν. Οι εν λόγω εθελόντριες μετά την μονιμοποίηση τους, σύμφωνα με την προαναφερόμενη νομοθεσία, έχουν την βαθμολογική εξέλιξη των μονίμων υπαξιωματικών πλην του καταληκτικού βαθμού καθόσον σύμφωνα με το άρθρο 23, παράγραφοι α(4) και α(5) του Ν. 3838/2010, οι αξιωματικοί που είναι απόφοιτοι Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) έχουν ως καταληκτικό βαθμό το βαθμό του Αντισυνταγματάρχη, ενώ οι λοιποί αξιωματικοί  έχουν ως καταληκτικό βαθμό, το βαθμό του Ταγματάρχη.

(3) Σύμφωνα με το άρθρο 69, του Ν. 3883/2010 οι «Εθελοντές Μακράς θητείας (ΕΜΘ) δύναται να μονιμοποιούνται με το βαθμό που φέρουν κατόπιν αιτήσεως τους».

Επιπλέον, οι νόμοι  2109/1992 (άρθρο 22) και 2357/2004 (άρθρο 13) που μνημονεύονται στην ερώτησή σας δεν αναφέρονται σε έξοδο των εθελοντριών του νόμου 705/1977 από το θεσμό των ΕΜΘ, αλλά  στην αρχαιότητα και την επετηρίδα των μονιμοποιούμενων εθελοντριών και στο χρόνο προαγωγή τους στο βαθμό του Ανθυπολοχαγού. Επίσης, τυχόν προαγωγή των ΕΜΘ θα αυξήσει τον αριθμό των κατωτέρων Αξιωματικών τα επόμενα χρόνια σε αριθμό πολύ μεγαλύτερο της προβλεπόμενης οροφής ενώ θα επιφέρει ανάλογο μισθολογικό κόστος το οποίο υπό τις παρούσες συνθήκες δεν δύναται να βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό .

Πέραν αυτών σας ενημερώνουμε  ότι, το θέμα της βαθμολογικής εξέλιξης των ΕΜΘ σε σχέση με αυτό των μονιμοποιηθέντων Εθελοντών και Εθελοντριών τέθηκε κατά το πρόσφατο παρελθόν υπό την κρίση των αρμοδίων Δικαστηρίων και ενδεικτικά αναφέρονται οι υπ’ αριθμό 1379/2010 και 1473/2007 αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, με τις οποίες απερρίφθησαν ανάλογα αιτήματα βαθμολογικής εξομοίωσης, με το σκεπτικό ότι οι συγκεκριμένες δύο κατηγορίες προσωπικού (ΕΜΘ και Εθελοντές) τελούσαν υπό διαφορετικές συνθήκες κατάταξης, προϋποθέσεων, δικαιωμάτων, υποχρεώσεων δεσμευτικότητας και επιλογών παραμονής στο στράτευμα.

Σε κάθε περίπτωση και ανεξαρτήτως των ανωτέρω η παρούσα πολιτική Ηγεσία του ΥΠΕΘΑ προτίθεται, σε συνεργασία με τις αρμόδιες Διευθύνσεις των Γενικών Επιτελείων, να εξετάσει όλες τις παραμέτρους της βαθμολογικής εξέλιξης των ΕΜΘ, προκειμένου να διαπιστώσει εάν απαιτείται αλλαγή του ισχύοντος νομικού πλαισίου, καθώς και με ποιον τρόπο και με ποιο περιεχόμενο θα μπορούσε να συντελεστεί.