Εγκαίνια από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο και τον Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Πάνο Παναγιωτόπουλο της έκθεσης«Η τιμή του Αγίου Μάμαντος στη Μεσόγειο: Ενας ακρίτας Αγιος ταξιδεύει»στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη. (23 Οκτωβρίου 2013)
Την έκθεση με τίτλο «Η τιμή του Αγίου Μάμαντος στη Μεσόγειο: Ενας ακρίτας Αγιος ταξιδεύει» εγκαινίασε σήμερα ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη, παρουσία του υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Πάνου Παναγιωτόπουλου, του υπουργού Μακεδονίας Θράκης κ. Θεόδωρου Καράογλου, του πρέσβη της Κύπρου, ιεραρχών και αξιωματούχων.
Μνημείο μεγάλης αξίας λόγω των εικόνων και του εικονοστασίου του, ο Ιερός Ναός του Αγίου Μάμαντος, που βρίσκεται στην κατεχόμενη Κύπρο, έχει μετατραπεί από τούς Τούρκους σε μουσείο. Ο Αγιος Μάμας λειτουργεί ως σύμβολο πίστης κάθε Κυπρίου, όμως ήδη από τους πρώτους χριστιανικούς έως τους νεότερους χρόνους λατρεύεται σε Δύση και Ανατολή.
Η σχέση του Αγίου Μάμαντος με την πανάρχαια παράδοση της Μητέρας των Θεών και την άρρενα μορφή της θεάς Μα, οι συμβολισμοί των ζώων στις απεικονίσεις του Αγίου στη βυζαντινή τέχνη με έμφαση το λιοντάρι και το ελάφι, η ράβδος, η παρουσίασή του εφήβου βοσκού έχουν αποδοθεί με πολλές διαφορετικές τεχνικές και τεχνοτροπίες στην εικονογραφική τέχνη. Διασώζονται δε αριστουργηματικά έργα από τον 6ο έως τον 19ο αι. Δείγματα από αυτά τα έργα, τα περισσότερα εκ των οποίων από μουσεία και ναούς της Κύπρου, μουσεία, ιδιωτικές συλλογές, εφορείες αρχαιοτήτων της Ελλάδας και το Αγιον Ορος παρουσιάζονται στη σημαντική αυτή έκθεση, που εγκαινιάστηκε σήμερα.
«Απεικονίσεις του Αγίου σε ποικίλα υλικά που προέρχονται από ναούς, ιδιωτικά προσκυνητάρια ή αποτελούν φυλακτά, προσκυνήματα και τοπωνύμια, διάσπαρτα στη λεκάνη της Μεσογείου, από την Κωνσταντινούπολη, τη Μ. Ασία, την Κύπρο, τον Λίβανο, την Ελλάδα έως την Ιταλία, τη Γαλλία και την Ισπανία, αποκαλύπτουν για πρώτη φορά το πλέγμα των διαχρονικών πολιτισμικών σχέσεων στη Μεσόγειο. Η θεματική της έκθεσης αποκτά κατ’ αυτόν τον τρόπο μια οικουμενική διάσταση» τόνισε στον χαιρετισμό του ο κ. Παναγιωτόπουλος. Και πρόσθεσε ότι η έκθεση αποτελεί και μια υπενθύμιση «της τραγικής μοίρας της πόλεως και του λαού της Μόρφου που βιώνει εδώ και 39 χρόνια την καθόλα παράνομη σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και προσβλητική για τις πανανθρώπινες αξίες, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τον σύγχρονο πολιτισμό εισβολή και τουρκική κατοχή».