Συνέντευξη στο ένθετο "Wheels and Motors" της εφημερίδας "Το Έθνος" (24 Απριλίου 2008)
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι Έλληνες οδηγοί είναι από τους πλέον αγενείς. Όντως οι Έλληνες δεν έχουν κυκλοφοριακή αγωγή και αν ναι, τι φταίει γι' αυτό;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Είναι αλήθεια ότι έχουμε πρόβλημα κυκλοφοριακής αγωγής.
Αυτό έχει να κάνει με το απείθαρχο του χαρακτήρα του Έλληνα και με την ιδιαίτερη ψυχολογική σχέση, την οποία έχει με το αυτοκίνητό του.
Μην ξεχνάμε ότι για τον Έλληνα το αυτοκίνητο είναι κάτι περισσότερο από ένα μέσο μεταφοράς και από ένα εργαλείο της καθημερινότητας.
Ωστόσο, για να μην αδικούμε, η αλήθεια είναι ότι… υπάρχουν και χειρότεροι οδηγοί από ’μας. Δεν θίγω χώρες, δεν μειώνω… υπολήψεις, αλλά όσοι από τους φίλους αναγνώστες έχουν κυκλοφορήσει αρκετά στο εξωτερικό είναι βέβαιο ότι έχουν συναντήσει και τα χειρότερα.
Σε κάθε περίπτωση, εμείς οι Έλληνες, έχουμε πολλά περιθώρια βελτίωσης.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Σχεδόν 2.000 νεκροί κάθε χρόνο από τροχαία. Μήπως επιτέλους κάτι πρέπει να αλλάξει; Τι;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Η σκληρή και αναπόδραστη πραγματικότητα είναι ότι στους ελληνικούς δρόμους διεξάγεται ένας αιματηρός, ακήρυχτος ‘πόλεμος‘, με χιλιάδες θύματα (νεκρούς και τραυματισμένους) από χρόνο σε χρόνο.
Οι αιτίες είναι πολλές. Μεταξύ αυτών καθοριστικό ρόλο παίζουν τα τεράστια προβλήματα των υποδομών στα οδικά δίκτυα. Προβλήματα πρωτοφανή για μια Ευρωπαϊκή χώρα, όπως είναι η Ελλάδα.
Δεν χρειάζεται να σας θυμίσω την θλιβερή περίπτωση του Μαλιακού, την οποία πληρώσαμε ακριβά με χιλιάδες αθώα θύματα.
Είναι απαραίτητο, με τη βοήθεια των εθνικών πόρων, αλλά και με την αξιοποίηση των χρημάτων που προέρχονται από τα Ευρωπαϊκά Πλαίσια Στήριξης (όσο θα μπορεί ακόμη η Ελλάδα να λαμβάνει από εκεί χρήματα), να ολοκληρωθούν το ταχύτερο δυνατόν οι απαραίτητες υποδομές στο οδικό δίκτυο της χώρας.
Παράλληλα πρέπει να προωθηθούν και άλλα απαραίτητα έργα υποδομής με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης, η οποία όταν εφαρμόστηκε σωστά απέδωσε καρπούς.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Το 80% περίπου των αυτοκινήτων στην ΕΕ είναι πετρελαιοκίνητα. Με δεδομένο ότι πλέον είναι αποδεδειγμένο πως το ντίζελ εκπέμπει πολύ λιγότερο CO2 και εν γένει είναι πολύ πιο φιλικό προς το περιβάλλον, γιατί στην Ελλάδα δεν προχωρούμε στην απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Θεωρώ ότι είναι ένα θέμα ανοιχτό για την Κυβέρνηση. Στο εγγύτερο μέλλον αναμένουμε τις σχετικές πρωτοβουλίες από τα αρμόδια Υπουργεία που μελετούν με σοβαρότητα το θέμα από όλες τις πλευρές.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Πως βλέπεις το ενδεχόμενο να κλείσει το κέντρο στα ΙΧ;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Δεν είναι εύκολη υπόθεση. Γιατί οι υποδομές στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για την μετακίνηση των πολιτών, από και προς το κέντρο δεν έχουν συμπληρωθεί ακόμη στο Λεκανοπέδιο.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Μπορεί η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη να γίνουν ευρωπαϊκές πόλεις, με ποδηλατόδρομους, πεζόδρομους που δεν θα χρησιμοποιούνται σαν...πάρκινγκ, χώρους περιπάτου, κτλ; Πώς;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Όλοι θέλουμε να δούμε τις δυο μεγαλύτερες πόλεις να μετεξελίσσονται προοδευτικά και να λαμβάνουν μια παρόμοια μορφή. Η αλήθεια είναι ότι γίνονται προσπάθειες. Αλλά απέχουμε πολύ από αυτό που θα θέλαμε όλοι.
Για παράδειγμα, οι ελλείψεις σε χώρους στάθμευσης είναι κραυγαλέες!...
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Θα ''ψήφιζες” ναι στην επιβολή ενός είδους διοδίων για όσους θέλουν να έχουν πρόσβαση με το ΙΧ τους στο κέντρο της πόλης;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Η απάντησή μου είναι όχι, γιατί πρώτα θα έπρεπε να ήταν το Κράτος έτοιμο να προσφέρει στους πολίτες πλήρη δίκτυα μαζικής μεταφοράς.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Θα έλεγες ''ναι'' σε ένα νέο σύστημα φορολόγησης αυτοκινήτων, το οποίο θα επέβαλλε μεγαλύτερη φορολογία ή τέλη κυκλοφορίας σε αυτοκίνητα που ρυπαίνουν περισσότερο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Θα έλεγα ναι!... Γιατί η υψηλή φορολόγηση, σε αυτή την περίπτωση, μπορεί να δημιουργήσει ένα σημαντικό αντικίνητρο.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Yβριδικά αυτοκίνητα υποχρεωτικά για όλους τους βουλευτές, υπουργούς, και δημόσιες υπηρεσίες. Πως θα το έβλεπες;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Καταρχήν θετικό. Αλλά για να μην δημιουργηθούν ολιγοπωλιακές καταστάσεις θα έπρεπε πρώτα να έχει εξασφαλιστεί ότι θα υπάρχει μεγάλη προσφορά υβριδικών αυτοκινήτων από διαφορετικές μάρκες στην ελληνική αγορά.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Τρεις προτάσεις, άμεσα (όσο αυτό γίνεται...) εφαρμόσιμες για πιο ανθρώπινες πόλεις, με λιγότερα αυτοκίνητα.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Πρόταση πρώτη: Δημιουργία «Τράπεζας Γης - Πρασίνου» , ώστε με ανταλλαγές εκτάσεων να μπορέσουν να υπάρξουν χώροι πρασίνου σε συνοικίες της Αθήνας, όπου κυριαρχεί το μπετόν και υπάρχει κακή ποιότητα ζωής.
Πρόταση δεύτερη: Άμεση προτεραιότητα στην ολοκλήρωση των δικτύων και των υποδομών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στο Λεκανοπέδιο και στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας μας, ώστε – σε συνδυασμό με τις κατάλληλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις – η χρήση τους να γίνει περισσότερο ελκυστική σε σχέση με την χρήση του αυτοκινήτου.
Πρόταση τρίτη: Ανάληψη πρωτοβουλίας εθνικής εμβέλειας, στα Μ.Μ.Ε., στα σχολεία, στα πανεπιστήμια, στους τόπους δουλειάς και διασκέδασης, και λοιπά για να αναδειχθεί το θέμα του περιβάλλοντος σε υψίστη εθνική και κοινωνική προτεραιότητα για το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο στην Ελλάδα.
Να καθιερωθεί ο τελευταίος μήνας της Ανοίξεως, δηλαδή ο Μάιος (μήνας με πολλούς και ιδιαίτερους συμβολισμούς), ως ο κατεξοχήν μήνας του έτους, όπου θα γίνεται ο ετήσιος απολογισμός για τα θέματα περιβάλλοντος και θα καταρτίζεται ο εθνικός σχεδιασμός για το επόμενο δωδεκάμηνο.