Ομιλία για την αντισυνταγματικότητα του συνόλου του Σ/Ν «Ενίσχυση της διαφάνειας του Κρατικού Προϋπολογισμού, έλεγχος των δημοσίων δαπανών, μέτρα φορολογικής δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις».(9 Σεπτεμβρίου 2008)
Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο για προτεινόμενες ρυθμίσεις του οποίου έχει τεθεί θέμα αντισυνταγματικότητας, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι είναι ένα σοβαρό και βαρύ νομοσχέδιο που εμπεριέχει δύσκολες αποφάσεις οι οποίες είναι όμως απαραίτητες για να συνεχιστεί η οικονομική ανάπτυξη της χώρας και για να εξασφαλιστεί η οικονομική σταθερότητα στον τόπο.
‘Εγινε επίκληση του άρθρου 4 παράγραφος 5 του Συντάγματος της ελληνικής πολιτείας. Τι λέει αυτό το άρθρο; Τι λέει η σχετική παράγραφος; Στα πλαίσια λοιπόν της περιγραφής, γιατί αυτό το άρθρο περιγράφει, καταγράφει τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα, αναφέρεται ότι οι ‘Ελληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις σε δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Δεν λέει ανάλογα με τις δηλώσεις τους, λέει ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Και εξυπακούεται ότι αποτελεί καθήκον του κράτους-δικαίου, το οποίο εγκαθιδρύει αυτή η συνταγματική τάξη και νομιμότητα να αποκαταστήσει τη δίκαιη εικόνα για τη φοροδοτική ικανότητα του κάθε πολίτη. Ποια είναι η πραγματική φοροδοτική ικανότητα του κάθε Ελληνα πολίτη και της κάθε Ελληνίδας.
‘Αλλωστε το θέμα, κύριε Πρόεδρε, δεν το ανακάλυψε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Αυτή η ιστορία ταλαιπωρεί το ελληνικό κράτος από τη σύστασή του, δηλαδή από την περίοδο μετά την απελευθέρωση και τον πόλεμο της ανεξαρτησίας, από την εποχή του Καποδίστρια μέχρι και σήμερα.
Θυμίζω ότι οι κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. προκειμένου να αναπέμψουν αυτές τις ρητορικές από άμβωνος κοινοβουλευτικού ή τηλεοπτικού, πρωθυπουργοί, υπουργοί οικονομικών για την ανάγκη να υπάρξει φορολογική ισότητα, για την ανάγκη να εμπεδωθεί το πνεύμα και το γράμμα του Συντάγματος της ελληνικής πολιτείας, επέβαλαν επανειλημμένως και έκτακτες εισφορές και ένα σύνολο τεκμηρίων, το οποίο επιτρέψτε μου να πω σε πάρα πολλές περιπτώσεις, ήταν και υπερβολικό και άδικο και αναποτελεσματικό.
Τι λέει η Κυβέρνηση; Η Κυβέρνηση λέει ότι στα πλαίσια της πιστής εφαρμογής του άρθρου 4 παράγραφος 5 θα πρέπει να αποτυπωθεί όσο το δυνατόν πιο αξιόπιστα η πραγματική φοροδοτική ικανότητα του κάθε Ελληνα και της κάθε Ελληνίδας. Και αυτή η φοροδοτική ικανότητα, η πραγματική φοροδοτική ικανότητα, έχει σχέση και με τον τρόπο κτίσεως του εισοδήματος. Υπάρχει και σχετική νομολογία γι’ αυτό. ‘Εχει σχέση και με τον τρόπο κτίσεως του εισοδήματος.
‘Όταν λοιπόν η στατιστική της επεξεργασίας των φορολογικών δηλώσεων παρέχει την εξής μη μαχητή εικόνα, δεν αμφισβητείται αυτή η εικόνα.
Το μέσο φορολογητέο εισόδημα που δηλώνουν οι επαγγελματίες 7.300 ευρώ για τη χρήση του 2006 ήταν χαμηλότερο από το 50% του μέσου εισοδήματος που δήλωναν οι μισθωτοί, 15.000 ευρώ το 2006.
Τι πρέπει να κάνει το κράτος για να εφαρμόσει στο ακέραιο τη σαφέστατη συνταγματική επιταγή; Πρέπει να κάνει αυτό που αποπειράται και θα πετύχει να κάνει η Κυβέρνηση σήμερα με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.
Όχι μόνο, λοιπόν, δεν υπάρχει απόκλιση ή σύγκρουση με το πνεύμα και το γράμμα της συνταγματικής επιταγής, αλλά υπάρχει πλήρης συμμόρφωση.
Σε ό,τι αφορά τα θέματα των ΟΤΑ, μετά τη νομοτεχνική βελτίωση στην οποία προχώρησε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, θεωρώ ότι το θέμα έχει λυθεί, δεν υπάρχει κανένα θέμα αντισυνταγματικότητας ή αμφισβήτησης του συνταγματικού χαρακτήρα των σχετικών ρυθμίσεων.
Σε κάθε περίπτωση εγώ θέλω να απευθυνθώ στο ΠΑ.ΣΟ.Κ. Είναι ένα ερώτημα που θα παρακολουθεί το ΠΑ.ΣΟ.Κ. καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης συζήτησης στο Εθνικό Κοινοβούλιο.
Έχετε πολιτική, κύριοι; Δεν έχετε πολιτική. Διότι αν έχετε πολιτική θα πρέπει να έρθετε να μας παρουσιάσετε μία εναλλακτική πρόταση σωστής φορολογικής πολιτικής. Δεν μπορεί να αφεθεί η χώρα έρμαιο του λαϊκισμού και του μικροκομματισμού τη στιγμή που χτύπησε την πόρτα μας η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση.